مقالات

عزت صبري يكتب .. جزيرة غمام ان ترى غمام قلبك

جزيرة غمام رمضان 2022

أنتهيت من مسلسل جزيرة غمام ومعرفش إزاي كنت مأجل الجمال ده كله لحد دلوقت! انا فضلت ٣ ايام لحد ما خلصته، من وقت كبير مااتعملش مسلسل كده ولا بالحوار ده.

  • ازاي مكنتش شوفته كل ده!
  • ايه الجمال ده!
  • ايه الزهد والروحانية دي!
  • ايه القصة والحوار ده!

مسلسل جزيرة غمام بتدور احداثه في حقبة زمانية معينة تحديداً في عهد الخديوي عباس سنة ١٩١٤ ميلادي، يعني قبل قرن وزيادة، مشهد الإفتتاحية بيشرح كل حاجة.. إرتقاء روح الشيخ العارف لبارئها ويورث ولاده التلاتة بالتقسيم بينهم.

( المحبة – المشيخة – المادة)

عرفات بياخذ المحبة،

ومحارب المشيخة،

ويسري المادة..

يسري ومحارب جزيرة غمام

– الحوار وجمال قلم عبد الرحيم كمال، النص مكتوب بطريقة جديدة ع الدراما، الطريقة الغير مباشرة في كلامهم، الحبكة الدرامية اللي قايمة على مبدأ التدافع والصراع.. صياغته للمعاني.. عبادة الهوى وحب المادة والإنتهازية، الصراع النفسي اللي جوا كل واحد، صراع الخير والشر.. صراع عرفات وخلدون.

– كل الممثليين بلا استثنا أبدعوا في دورهم حقيقي.. ودي حاجة تُحسبلهم وتُحسب للمخرج حسين المنباوي.

احمد امين جزيرة غمام

– المسلسل حالة غير طبيعية، حالة من الزهد والتصوف مجسدها أحمد أمين اللي بيثبت كل مرة وكل اختبار إنه هيبقى ممثل تقيل.. أنا فاكر آخر مرة أتجسدت شخصية الزاهد او الدرويش وأتأثرت بيها كان في مسلسل “شيخ العرب همام” اللي كان عامل دور أخوه “سلّام”.

 

– مصير أهل الجزيرة في مواجهة الزوبعة، الزوبعة اللي هتبلع كل شئ، الجوع، الجشع، السلطة، والفساد.. زوبعة حذرهم منها عرفات ومهد لحدوثها من البداية.

مسلسل جزيرة غمام 2022

– طريقة سرد عرفات لكل حاجة بتحصل، والدور اللي مكتوبله يخليك تحس إنك محتاج لحد زيه في حياتك، يعلمك زهد الدنيا وحبك لنفسك وللناس بدون شروط، انت أهم حد وأغلى حد هنا. انت صاحب الارض وخليفته فيها.

طارق لطفي جزيرة غمام

– على قد ما زعلان إني مشفتوش من بدري بس مبسوط من الحالة اللي طالع بيها من مسلسل جزيرة غمام دلوقتي، من الحاجات اللي هتشوفها وهتسيب فيك أثر لفترة من قوة معانيه ورسايله.

وزي ما الحوار والأداء يخطفوا قلبك، الموسيقى التصويرية فوق الوصف.. والديكورات والتصوير بيقوموا بنفس الدور. جزيرة غمام حالة صعب تخرج منها عقب انتهائها.

عزت صبري
كاتب مصرى شاب من مواليد محافظة الجيزة - ١ يناير ١٩٩٣، كتب العديد من المقالات في مجال السينما.. صدر أول كتاب له عام ٢٠١٥ بعنوان "زيزوفرينيا" تلاه بعده كتابه الثاني "كدا بالطو" الذي إتخذ خطاً ساخراً من خلاله ليحكي فيه عن تجربته في المجال الطبي ثم كتابه الثالث وآخر إصداراته "حالة طوارئ ج" والذي استكمل فيه رحلته لما بدئه في كتابه الثاني.. حصل على منحة من مدرسة جيزويت للسينما درس خلالها الإخراج.. وشارك في كتابة أفلام قصيرة مثل "فات الميعاد" و "الدور على مين" الذي ناقش قضية ختان الاناث والحاصل على جائزة أفضل فيلم بمهرجان ٤٨ ساعة لصناعة الافلام القصيرة برعاية صندوق الأمم المتحدة للسكان UNFPA بسبتمبر ٢٠١٩.. كما شارك في تمثيل مسرحيات لمناهضة العنف ضد المرأة لشبكة Y-Peer Egypt.. وفازت أفلامه بجوائز عديدة حيث حصل فيلمه الأخير "وَهنْ" على جائزة أفضل فيلم وأفضل مونتاج بمهرجان Icon media بالجامعة الأمريكية للأفلام التسجيلية والقصيرة وجائزة أفضل إخراج بمهرجان العدسات الصغيرة بمتحف فنون جميلة بالأسكندرية.