مقالات

لماذا يعتبر روجر ديكنز مصور مظلوم !

حبيت اتكلم عن المصور السينمائي البريطاني المبدع ” روجر ديكنز ” البالغ من العمر 68 عاماً. عن طريقة تصويره للأفلام الي تركت بصمة في تاريخ السينما. و معها بقى من أهم المصورين في زمننا الحالي أو في تاريخ السينما كلها.

اول حاجه خلينا نعرف يعني ايه المصور السينمائي أو “Cinematographer”:

هو الشخص الذي يتعامل مع كاميرا الفيديو أثناء تصوير مشاهد الأفلام، و هو المسؤول عن عمليات الإضاءة و المسائل الفنية و التقنية الخاصة في بالتصوير.

هو المسؤل أيضاً على نتيجة الصوره النهائيه داخل العمل الفني و مسئول عن التكوين في الصوره و شكل الكادر السينمائي.

السنة دي “روجر ديكنز” اترشح لجائزة الأوسكار للمره 14 عن إبداعه في فيلم “Blade Runner 2049” و يعتبر من اكتر المصورين ترشيحاً للجائزة دون الفوز بأي ترشيح

بالرغم انه من أفضل و اهم المصورين في تاريخ السينما.

أفلام  روجر ديكنز زي ما انتوا شيفين في الصور بدأ اول ترشيح له بفيلم “The Shawshank Redemption” وآخر ترشيح مع فيلم “Blade Runner 2049”.

و تميز أيضاً بتقديم مشاهد ال “silhouette” (الظلال) و أظن أن مفيش حد كان هيتقنها زي ما هو اتقنها.

كان المفروض أن من اول ترشيح له لفيلم ” The Shawshank Redemption ” كان يفوز بالأوسكار لأن طريقة تصوير الفيلم كانت عبقرية و كان يستاهل الفوز.

و السنه دي مع فيلم ” Blade Runner 2049″ مفيش حد هيقف أمام عبقريته في تصوير الفيلم لأن المؤثرات المستخدمة في الفيلم كانت رائعة جداً !!

من دون روجر ديكنز في أفلام “Coen Brothers” و افلام “denis Villeneuve” و بعض افلام “Sam Mendes” و “Martin Scorsese” و غيرهم من المخرجين المهمين مش هتكون افلامهم قوية لو مكنش ابداع “Roger Deakins” في التصوير السينمائي و الدقة في التصوير.

بقلم : نوران طنطاوي

Behind The Scene

بيهايند هي كيان سينمائي مصري متخصص فى مجال ترشيحات الأفلام والمسلسلات وتقديم تغطية لكافة الاخبار الفنية في السينما والدراما

ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى