مقالات

لماذا يعتبر روجر ديكنز مصور مظلوم !

حبيت اتكلم عن المصور السينمائي البريطاني المبدع ” روجر ديكنز ” البالغ من العمر 68 عاماً. عن طريقة تصويره للأفلام الي تركت بصمة في تاريخ السينما. و معها بقى من أهم المصورين في زمننا الحالي أو في تاريخ السينما كلها.

اول حاجه خلينا نعرف يعني ايه المصور السينمائي أو “Cinematographer”:

هو الشخص الذي يتعامل مع كاميرا الفيديو أثناء تصوير مشاهد الأفلام، و هو المسؤول عن عمليات الإضاءة و المسائل الفنية و التقنية الخاصة في بالتصوير.

هو المسؤل أيضاً على نتيجة الصوره النهائيه داخل العمل الفني و مسئول عن التكوين في الصوره و شكل الكادر السينمائي.

السنة دي “روجر ديكنز” اترشح لجائزة الأوسكار للمره 14 عن إبداعه في فيلم “Blade Runner 2049” و يعتبر من اكتر المصورين ترشيحاً للجائزة دون الفوز بأي ترشيح

بالرغم انه من أفضل و اهم المصورين في تاريخ السينما.

أفلام  روجر ديكنز زي ما انتوا شيفين في الصور بدأ اول ترشيح له بفيلم “The Shawshank Redemption” وآخر ترشيح مع فيلم “Blade Runner 2049”.

و تميز أيضاً بتقديم مشاهد ال “silhouette” (الظلال) و أظن أن مفيش حد كان هيتقنها زي ما هو اتقنها.

كان المفروض أن من اول ترشيح له لفيلم ” The Shawshank Redemption ” كان يفوز بالأوسكار لأن طريقة تصوير الفيلم كانت عبقرية و كان يستاهل الفوز.

و السنه دي مع فيلم ” Blade Runner 2049″ مفيش حد هيقف أمام عبقريته في تصوير الفيلم لأن المؤثرات المستخدمة في الفيلم كانت رائعة جداً !!

من دون روجر ديكنز في أفلام “Coen Brothers” و افلام “denis Villeneuve” و بعض افلام “Sam Mendes” و “Martin Scorsese” و غيرهم من المخرجين المهمين مش هتكون افلامهم قوية لو مكنش ابداع “Roger Deakins” في التصوير السينمائي و الدقة في التصوير.

بقلم : نوران طنطاوي

رأيك مهم
Like
Love
Wow
Sad
You have reacted on "لماذا يعتبر روجر ديكنز مصور مظلوم !" A few seconds ago

Behind The Scene

بيهايند هي كيان سينمائى مصري متخصص فى مجال السينما والدعاية السينمائية نعمل على تقديم احدث الاخبار المصرية و العالمية فى مجال السينما ودعم الافلام السينمائية

ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
إغلاق
إغلاق

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock