حبيت اتكلم عن المصور السينمائي البريطاني المبدع ” روجر ديكنز ” البالغ من العمر 68 عاماً. عن طريقة تصويره للأفلام الي تركت بصمة في تاريخ السينما. و معها بقى من أهم المصورين في زمننا الحالي أو في تاريخ السينما كلها.
اول حاجه خلينا نعرف يعني ايه المصور السينمائي أو “Cinematographer”:
هو الشخص الذي يتعامل مع كاميرا الفيديو أثناء تصوير مشاهد الأفلام، و هو المسؤول عن عمليات الإضاءة و المسائل الفنية و التقنية الخاصة في بالتصوير.
هو المسؤل أيضاً على نتيجة الصوره النهائيه داخل العمل الفني و مسئول عن التكوين في الصوره و شكل الكادر السينمائي.
السنة دي “روجر ديكنز” اترشح لجائزة الأوسكار للمره 14 عن إبداعه في فيلم “Blade Runner 2049” و يعتبر من اكتر المصورين ترشيحاً للجائزة دون الفوز بأي ترشيح
بالرغم انه من أفضل و اهم المصورين في تاريخ السينما.
أفلام روجر ديكنز زي ما انتوا شيفين في الصور بدأ اول ترشيح له بفيلم “The Shawshank Redemption” وآخر ترشيح مع فيلم “Blade Runner 2049”.
و تميز أيضاً بتقديم مشاهد ال “silhouette” (الظلال) و أظن أن مفيش حد كان هيتقنها زي ما هو اتقنها.
كان المفروض أن من اول ترشيح له لفيلم ” The Shawshank Redemption ” كان يفوز بالأوسكار لأن طريقة تصوير الفيلم كانت عبقرية و كان يستاهل الفوز.
و السنه دي مع فيلم ” Blade Runner 2049″ مفيش حد هيقف أمام عبقريته في تصوير الفيلم لأن المؤثرات المستخدمة في الفيلم كانت رائعة جداً !!
من دون روجر ديكنز في أفلام “Coen Brothers” و افلام “denis Villeneuve” و بعض افلام “Sam Mendes” و “Martin Scorsese” و غيرهم من المخرجين المهمين مش هتكون افلامهم قوية لو مكنش ابداع “Roger Deakins” في التصوير السينمائي و الدقة في التصوير.