مقالات

معلومات عن فيلم American Psycho قد تعرفها لأول مره

في المقال ده هنقدملكم معلومات يمكن كتير مننا ميعرفهاش عن فيلم American Psycho والي بيعتبر واحد من اقوىافلام الامراض النفسية الي ممكن حد يشوفها..

– الفيلم انتاج سنه 2000 عن روايه بنفس الاسم تم نشرها سنه 1991 وتم التعاقد علي تنفيذها كفيلم سنه 1992.

 

– الفيلم إستغرق 8 سنين لإصداره بسبب جدال وخلاف علي فريق العمل واللي كان اولها تواجد Johnny Deep في دور البطوله .

معلومات عن فيلم American Psycho

– الوجه الجديد Christian Bale كان من اول المرشحين من جانب المخرجه Mary Harron وكانت ميزانيه الفيلم مقدره ب 10 مليون دولار ، ولكن الشركه المنتجه كانت لها رغبه في نجم شباك لان Bale كان في بدايته وعشان كده تم إستبداله ب Leonardo de caprio اللي طلب 20 مليون كأجر وتم تعديل ميزانيه الفيلم ل 40 مليون.

– النجم Leonardo Dicaprio آصر علي تغيير المخرج وتعديل فريق العمل ، ولكن Bale بمجرد قرائته للسيناريو كان واثق ان الدور ده بتاعه وحتي لما تم إستبداله استكمل التحضيرات للدور وكان بيرفض جميع السيناريوهات الاخري المعروضه عليه وكأن شيئا لم يتغير برغم إصرار جميع المقربين له انه لو قام بالدور ده هايكون سبب في نهايه حياته المهنيه قبل ما تبتدي .

– تحضيرات Bale كانت شاقه للغايه من ضمنها كان تدريب رياضي وعضلي لمده تلات ساعات مع مدرب خاص 6 ايام في الأسبوع وكان في تواصل مستمر مع المخرجه اللي تم إستبدالها بجميع تحضيراته برغم رفضها التواصل معاه وقبولها للامر الواقع.

-النجم Christian Bale إتأثر جدا في ادائه للدور باداء Nicolas Cage في فيلم Vampire Kiss وكمان بملامح وجه وتعابير Tom Cruise واللي لو ركزنا في المشاهد هانستشعرها جدا.

-بعد 8 سنين من الجدال وإعاده كتابه السيناريو عده مرات وتغيير فريق العمل تم إنتاج الفيلم بميزانيه تعجيزيه 10 مليون ليحقق نجاح رهيب بإيرادات 34 مليون.

-من أغرب المعلومات اللي إتحصلت عليها عن الفيلم ان Bale كان المفروض يقول جمله مطابقه للروايه وهي Don’t touch the Rolex وبعد محاولات مع شركه رولكس لذكر اسم منتجها في الفيلم وافقت ان اي فرد في فريق العمل يلبس او يذكر كلمه رولكس ما عدا Patrick Bateman وخوفها علي إنخفاض مبيعاتها بسبب فظاعه شخصيته وانتهي الامر بإن المخرج بدل الجمله ب Don’t touch the watch.

رأيك مهم
Like
Love
Wow
Sad
You have reacted on "معلومات عن فيلم American Psycho قد تعرفها لأول مره" A few seconds ago

زر الذهاب إلى الأعلى
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!
إغلاق
إغلاق

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock