مقالات

عزت صبري يكتب: ما وراء الطبيعة ان ترى العراب بجوارك

ما وراء الطبيعة حلو، تصوير، اخراج، كتابة، موسيقى تصويرية، تمثيل

أحمد امين – رفعت اسماعيل

– أداء أحمد أمين باين فيه التعب والاجتهاد وانقاص وزنه اللي خلاه جايب الشبه لدرجة كبيرة من شخصية د. رفعت اسماعيل الا اني مفهمتش ليه طلع بصورة نمطية كئيبة زيادة عن اللزوم كده! عن شخصية الرواية.. واللي قرأ السلسلة هيفهم كلامي.. رفعت اسماعيل على قد ما كان بيقابل رعب واحداث على قد ما كان مرح جداً وبيضحك عادي.. انا فاهم ان دي معالجة درامية ومش بالضرورة تكون نفس صفات شخصية النص الأصلي .

لكن مسلسل ما وراء الطبيعة ده فيه ذكريات جيل كامل مع روايات الجيب وشخصيتهم الأسطورية المفضلة اللي قدر يخلقها وسطنا ويحببنا فيها على مدار سنين د. أحمد خالد توفيق الله يرحمه.

احمد امين رفعت اسماعيل ما وراء الطبيعة

– وعرفت بعد كده السبب لما شوفت الفيلم الوثائقي عن مسلسل ما وراء الطبيعة ، امين قال ان ده كان توجيه مخرج حتى طريقة رمي الافيه وأنه يضحك إزاي ده كان توجيه كامل من مخرج العمل.. ومعرفش يمكن لو آمين رمي الافيه بشخصيته في برنامج البلاتوه وضحك ضحكته المعتادة يمكن كنا اتقفلنا.. فقدر ولطف.

ما وراء القصة – ما وراء الطبيعة

مراجعة مسلسل ما وراء الطبيعة

– الترابط بين سلسلة روايات ما وراء الطبيعة والمسلسل مُتقن لحد كبير، ويشجعك تكمل. ده غير الموسيقى التصويرية العظيمة اللي بتحسسك انك دخلت بين السطور.

– شخصية ماجي اختيار موفق وقريب للصورة الذهنية اللي كانت في دماغي كـ كقارئ. هي وشخصية شيراز اللي عيشتنا سنين من الرعب.

– الشخصيات التعبيرية وفن الحوار مع قلة الكلام زاد الوضع هيبة وتناغم مع سير الأحداث.

– نظرات الممثلين مفيهاش أي تصنع او زيادة ابهار، كله في السهل الممتنع والطبيعي والمقنع.

– ولازم نشيد بأماكن التصوير.. برضو كانت اقرب ما كان في ذهني اثناء القراءة.

رفعت وماجي

وحقيقي انا مبسوط وفخور اننا عملنا حاجة محترمة ومتعوب فيها بالمستوى ده .. فمهم جداً نقيّم مسلسل ما وراء الطبيعة على IMDb مش بقولك روح اديله ١٠ من ١٠ بس احنا جمهور كبير، لو ربعنا بس دخل على IMDb وعمل Rating للمسلسل وللحلقات او عمل اي Activity حتى هيفرق جامد معانا والناس كلها هتبدء تحط عنيها علينا وع القصص اللي عندنا والدراما اللي نقدر نقدمها من روايات وأعمال كتير اتكتب.

ونبتدي نعمل شغل نضيف.. لازم برا يعرفوا اننا موجودين واننا بشوية مجهود نقدر ننافس ونبقي في الصورة.. وبعيداً عن التريند الإيجابي جداً لصالح المسلسل فـ عمرو سلامة باين تعبه ومجهوده هو وفريقه واتمنى يجني ثمار تعبهم واتمني اشوف المسلسل محطوط في الـ list بتاعه Most popular tv 

عزت صبري

كاتب مصرى شاب من مواليد محافظة الجيزة - ١ يناير ١٩٩٣، كتب العديد من المقالات في مجال السينما.. صدر أول كتاب له عام ٢٠١٥ بعنوان "زيزوفرينيا" تلاه بعده كتابه الثاني "كدا بالطو" الذي إتخذ خطاً ساخراً من خلاله ليحكي فيه عن تجربته في المجال الطبي ثم كتابه الثالث وآخر إصداراته "حالة طوارئ ج" والذي استكمل فيه رحلته لما بدئه في كتابه الثاني.. حصل على منحة من مدرسة جيزويت للسينما درس خلالها الإخراج.. وشارك في كتابة أفلام قصيرة مثل "فات الميعاد" و "الدور على مين" الذي ناقش قضية ختان الاناث والحاصل على جائزة أفضل فيلم بمهرجان ٤٨ ساعة لصناعة الافلام القصيرة برعاية صندوق الأمم المتحدة للسكان UNFPA بسبتمبر ٢٠١٩.. كما شارك في تمثيل مسرحيات لمناهضة العنف ضد المرأة لشبكة Y-Peer Egypt.. وفازت أفلامه بجوائز عديدة حيث حصل فيلمه الأخير "وَهنْ" على جائزة أفضل فيلم وأفضل مونتاج بمهرجان Icon media بالجامعة الأمريكية للأفلام التسجيلية والقصيرة وجائزة أفضل إخراج بمهرجان العدسات الصغيرة بمتحف فنون جميلة بالأسكندرية.

ذات صلة

زر الذهاب إلى الأعلى
Do NOT follow this link or you will be banned from the site!

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock