مراجعات افلاممقالات

اهم معلومات عن الفيلم المنتظر The Irishman

تدور قصة الفيلم حول القاتل المحترف فرانك شيران والذي قتل 25 شخصا، ويشاع تورطه في حادث اختفاء زعيم اتحاد العمال جيمي هوفا عام 1975.

نوع الفيلم : جريمة / تشويق / دراما

فريق العمل : 

Robert De Niro.

Al Pacino.

Joe Pesci.

Anna Paquin.

Bobby Cannavale.

Harvey Keitel.

Ray Romano.

1- الفيلم هايكون من العبقري “مارتن سكورسيزي” مخرج The wolf of wall street وده مش التعاون الأول بينه و بين دي نيرو , سكورسيزي و دي نيرو اتعاونوا في أفلام كتير أشهرهم كانت رائعته Taxi Driver ,و Raging Bull , لكن الجديد المرة دي هي مشاركة الأسطورة “آل باتشينو” , و مش اّل باتشينو و بس , ده كمان الرائع “جو بيشي” هايشارك في دور رئيسي , جو بيشي شارك في أفلام Home Alone , Good Fellas , Casino .

2- الفيلم مأخوذ عن قصة حقيقية للقاتل المحترف , فرانك المشهور باسم the Irishman , واللي هايقوم بدوره روبرت دي نيرو , واللي علي فراش الموت بيعترف بقتله لزعيم النقابات العمالية – جيمي هوفا – واللي هايقوم بدوره اّل باتشينو .

3- حياة جيمي هوفا , اتجسدت قبل كده من خلال جاك نيكلسون بعنوان Hoffa , والمعروف عن الشخصية دي انها اتورطت في مقتل الرئيس الأمريكي جون كينيدي !

4- الفيلم مش بس أبطاله و مخرجه عباقرة , ده كمان كاتب السيناريو الشهير “Steve Zaillian” , واللي كتب أفلام خالدة زي:

(Schindler’s List).

(Mission Impossible).

(Hannibal).

(American Gangster).

(Gods and Kings).

(The Girl with the Dragon Tattoo).

5- الفيلم ميزانيته اكتر من 100 مليون دولار , و دي نفس التكلفة اللي تم بيها انتاج The Wolf of wall street , وده بيدل علي قيمة العمل الفني , وانه مش فيلم التقاعد ال باتشينو و دي نيرو , كمان روبرت دي نيرو صرح ان الفيلم هايتم فيه استخدام تقنية جرافيك هاتخليه يظهر هو و أبطال الفيلم في سن أصغر يعني هيخلي دينيرو في سن ال 30 زي ما كان في “The Godfather Part:II” في بعض أحداث الفيلم , زي ما حصل مع براد بيت في فيلم” The Curious Case of “.Benjamin Button

6 -و ده اول فيلم يتعاون في آل باتشينو مع مارتن سكورسيزي

-شركة “Netflix” دفعت مبلغ لم يسبق له مثيل 105$ للفيلم “الايرلندي”.

بقلم : نوران طنطاوي

الوسوم

Behind The Scene

بيهايند هي كيان سينمائى مصري متخصص فى مجال السينما والدعاية السينمائية نعمل على تقديم احدث الاخبار المصرية و العالمية فى مجال السينما ودعم الافلام السينمائية
زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock